torsdag 4 mars 2010

Att sova sent

Tillbaka från IKEA. Henrik sover fortfarande. Bör jag oroa mig? Det finns dagar då han inte stiger ur sängen förrän det blivit mörkt. Förr kunde jag förstå, då åkte han runt och sjöng sånger landet runt och blev riktigt utmattad. Men nu gör han inte mycket av sin energi, är inte ens aktiv på Helgon längre, spelar mest Sega Mega Drive.

Och Isse ringer ofta. Isse på Dolores. Det är han som gett Henke pengar till att köpa Rock Band. Han tror att det kan vara stimulerande, få igång Henriks lust att skapa. Konsten! som han säger. Men jag vet inte. Han är så stressad jämt när han ringer, Isse, och jag kan ofta känna att han vill lite för mycket. Det är lite som att han kommit upp sig för snabbt och glömt bort vem han var. Han är bullrig och kör Mercedes, pratar högt i mobiltelefon med konstig dialekt och verkar inte riktigt lyssna när Henrik pratar. Henrik frågar ofta om Isse har några patches kvar som han kan få att sy på sina kläder. Isse bara lovar och lovar men levererar aldrig. Visst sörru, säger han och säger något om att Caesars fortfarande gör skivor. Utan patches på bröstet.

Men jag ska inte vara för orättvis. Isse har bjudit hit Henriks gamla kompisar för en rockkväll. Det blir som den gamla goda tiden. Håkan, Daniel, Theo, Oscar och Martin, ja säkert några fler. Jag hoppas bara Håkan åtminstone låter Henke få pröva trummorna.

/en oroad förälder

1 kommentar:

Darkness on the edge of Town sa...

Ismael Samie var en jävla streber redan när han bodde i Älmhult.